Congressus 3.0: onze rebranding
Om de welbekende Excel-ergernissen op te lossen begon ik te werken aan dé oplossing voor mijn eigen bestuur. In 2010 werd het tijd om dit ook met anderen te delen, de geboorte van Congressus!
Congressus staat voor samen, vereniging, of samenkomen. We zijn op een punt beland dat we met trots kunnen zeggen dat we onze naam eer aan doen. Samen met zo’n 200 verenigingen werken we aan mooie software die besturen makkelijker maakt. Wij bouwen aan makkelijk, meer vereniging. Onze gebruikers zorgen voor feedback, enorm veel werkplezier, maar bovenal ook voor groei.
Waar gaan we heen?
Ken je dat, dat je net afgestudeerd de weide wereld in trekt en eigenlijk niet zo goed weet welke kant je op wilt? Dat gebeurde mij ook. Ik had fantastische software in handen, met een fantastische club mensen en gebruikers. Maar waar wilde ik nu eigenlijk naar toe?
Met voltallige team van Congressus hebben we onder leiding van Aimée Otte gesproken over dromen, wensen, groeipotentie en zetten we een stip aan de horizon. We tekenden de identiteit van Congressus uit: wie zijn we, wat zijn onze waarde en normen, hoe diferentieren we ons van de concurrent? Als Congressus een persoon zou zijn, wie zouden we dan zijn? (Doordat we ons vaak beter kunnen identificeren met een persoon dan met een bedrijf, geeft dit een veel beter beeld van hoe we Congressus zien als team.)
Congressus betekent samenkomen. Onze belangrijkste kernwaarden, dat waar we voor leven, zijn gemak en verbinding. Jullie, onze gebruikers, moeten zo simpel en makkelijk mogelijk kunnen besturen door gebruik onze software. Door gemak in besturen kan er verbinding gemaakt worden met leden en dat wat er echt toe doet. Ook wij staan in verbinding met onze gebruikers. We hebben intensief contact, gebruiken jullie dagelijks voor crowdsourcing en ontwikkelen de software vanuit de wensen van de gebruiker.
We zijn behulpzaam, open, persoonlijk, optimistisch, oplossingsgericht en houden wel van een beetje humor.
Een nieuwe visuele identiteit
Een nieuwe huisstijl, dat is toch niet zo veel werk? Dat was mijn eerste gedachte, maar daarin heb ik me lelijk vergist. Bij andere bedrijven had ik al gezien dat het wijzigen van je bedrijfsnaam en/of huisstijl heel veel werk met zich meebrengt: een nieuwe website, aanpassingen aan je eigen software, nieuwe logo’s in de handtekening van je mail, en een bijna onuitputtelijke hoeveelheid andere plekken waar je huisstijl wordt gebruikt.
Een nieuwe huisstijl, dat is toch niet zo veel werk? Dat was ook mijn eerste gedachte, maar daarin heb ik me lelijk vergist.
Dus we maken een plan van aanpak, waarin we zo goed mogelijk op een rijtje zetten welke stappen we moeten zetten.
- Identiteit van Congressus
- Update van de huisstijl
- Nieuwe website ontwerpen
- Update van Congressus Manager
Vanuit het team zijn Katja en Aimée verantwoordelijk voor het hele traject. Zij zorgen voor de dagelijkse werkzaamheden. Dat zorgt er voor dat ik mijn handen vrij houdt voor alle andere lopende zaken binnen Congressus.
Aan de slag!
In oktober 2019 maakt vormgever Martijn Runia in een sprint van een week onze nieuwe huisstijl. Een intensieve week, waarin Martijn, Katja, Aimée (en ik stiekem ook, veels te leuk!) dagelijks om de tafel zitten. We zien onze nieuwe huisstijl groeien!
Aan het eind van deze week presenteert Martijn de nieuwe huisstijl aan het team. Als ieder teamlid aan het eind van de presentatie bruist van enthousiasme, weet ik dat deze stap geslaagd is! Gemak, Verbinding en vereniging, dat zien we, dat voelen we.
Nu is het zaak om de juiste mensen te betrekken bij het bouwen van een nieuwe website. We kiezen voor een samenwerking met Marc Bakker van Buro Tijs en Peter van Mersbergen. Technisch sterk en een ware designheld. Vlak voor de kerst leveren ze een website die onze nieuwe visuele identiteit prachtig omarmt. Voor het totaalplaatje maakte Niels Meijer aka Knelis foto’s voor op de website.
Focus!
Een van de belangrijkste stappen die we de afgelopen maanden gezet hebben is die richting FOCUS. Het lijkt wel een toverwoord. De website focust op de belangrijke doelgroepen van Congressus en geeft toekomstige gebruikers alle informatie om ze te kunnen overtuigen met Congressus aan de slag te gaan. Zo hebben wij onze volle focus op onze gebruiker en verdere groei.
Congressus Manager
Focus op de gebruiker, betekent ook een hele mooie update op Congressus Manager. De komende maanden staat er nog veel op de planning. Wij zijn Congressus en onze belangrijkste kernwaarden zijn gemak en verbinding. Dat willen we bieden door administratieve werkzaamheden voor verenigingen eenvoudiger te maken.
We gaan de gebruikersvriendelijkheid van Congressus Manager een flinke boost te geven. In combinatie met onze nieuwe huisstijl wordt dat een fijne, overzichtelijke omgeving om jouw bestuurswerk in te doen. Makkelijk!
Deze update verwachten we in de lente van 2020, nu al zin in!
2020 staat in het teken van onze gebruikers, focus, groei, verbinding en gemak!
P.S. benieuwd hoe het af liep met die website lancering?
The devil is in the details. Het vullen van de website en het voorbereiden van de huisstijl voor alle andere kanalen (Facebook, LinkedIn, Instagram, e-mail, etc.) vraagt nog een puike hoeveelheid werk. Ook werkt het technisch team aan een visuele update van Congressus Manager, zodat ook daar de nieuwe huisstijl in wordt gebruikt.
Op dinsdagavond 5 februari gingen we ‘stilletjes’ live. We hebben ondanks het harde werken nog veel kleine puntjes die aandacht nodig hebben. Maar toch, deze grote stap is gezet. Champagne!
Klaar voor méér vereniging? Start vandaag nog met Congressus, software voor jouw vereniging.
Maak geheel vrijblijvend je eigen Congressus omgeving aan en ontdek hoe je eenvoudig je vereniging kan beheren.