Het stoppen van studieboekensite Studystore kwam voor veel studieverenigingen als een verrassing. Hoe is het zover gekomen? Wat zijn de gevolgen voor sommige verenigingen. En hoe kan je nieuwe partners aantrekken?
Door aanhoudende technische problemen besloot het moederbedrijf de stekker eruit te trekken. Dit levert op korte termijn twee problemen op: verenigingen die afhankelijk zijn van deze boekenleverancier moeten per direct op zoek naar een nieuwe leverancier en een aantal verenigingen loopt inkomsten mis vanwege het partnerschap met Studystore.
In dit artikel behandelen we het partnerschap tussen bedrijven en verenigingen aan de hand van het stoppen van studieboekensite Studystore. We geven je tips, inspiratie en ideeën over hoe je met je vereniging nieuwe partners zou kunnen werven. En wijzen je op de voordelen die de Carriere- en Organisatie-module van Congressus wanneer je met Sponsoren of Partners werkt.
Hoe zit dat nou precies?
Via het zogeheten ‘Overleg Studieverenigingen (OS)’ liep er de afgelopen jaren een contract met de Studystore. Op deze manier faciliteerde het OS via een boekcontractcommissie de levering van de boeken via de studieverenigingen aan studenten.
Het stoppen van Studystore betekent dat de levering van studieboeken aan studenten in de problemen kan komen. Voor het komend collegejaar heeft het OS al een proefcontract klaarstaan met een nieuwe leverancier. ‘Voor de langere termijn hebben we daarom geen zorgen’, liet OS-bestuurder Roy Koers aan de UToday weten.
Vooral voor de korte termijn is het stoppen van dit een probleem. Verenigingen die afhankelijk zijn van Studystore om boeken te leveren aan hun leden moeten op zoek naar een alternatief.
Vereniging loopt niet alleen boeken mis
Met het stoppen van Studystore lopen veel studenten niet alleen studieboeken mis. Sommige studieverenigingen verliezen ook een bron van inkomsten. Studystore bood een aantal verenigingen een vergoeding voor het leveren van studieboeken via hun platform. Met het stoppen van de boekenleverancier raken sommige verenigingen dus een partner kwijt.
Het stoppen van Studystore biedt ook een kans voor verenigingen om even goed na te denken over hoe zij als vereniging nieuwe sponsoren en partners kunnen aantrekken. Deze onverwachtse ontwikkeling laat zien dat het als vereniging belangrijk is om niet afhankelijk te zijn van slechts één sponsor.
Hoe trek je als vereniging sponsoren of partners aan?
Nu is het een goed moment om als vereniging na te denken over hoe je als vereniging sponsoren aantrekt. We hebben een aantal suggesties voor je op een rij gezet:
- Bied sponsoren en partners de ruimte vacatures plaatsen voor hun organisatie.
- Bied sponsoren en partners de ruimte om bedrijfsprofielen plaatsen op je website.
- Organiseer bedrijfsbezoeken bij partners en sponsoren waar ze traineeships aanbieden, stagiaires zoeken of personeel nodig hebben.
- Bied sponsoren en partners de mogelijkheid hun bedrijf op de socialmedia-kanalen van je vereniging te pro moten
- Geef sponsoren en partners de mogelijkheid de naam van een event te sponsoren.
- Zorg voor kortingscodes van je sponsoren en partners voor de leden van je vereniging. Bijvoorbeeld bij een lokaal restaurant.
Veel van bovenstaande suggesties zijn te realiseren met Congressus. Vooral voor sponsoring en partnerships bieden onze Carriere en Organisatie-modules uitkomst. Een voorbeeld van een vereniging die gebruik maakt van de Carriere-module is S.A. TeMa. Meer weten over deze modules? Neem dan contact op met Sam van afdeling Sales.