Misschien heeft je vereniging vroeger zelfs nog wel een pagina gehad op Hyves of MySpace, inmiddels zijn veel social media-platformen de revu gepasseerd. Tegenwoordig zijn verenigingen vooral actief of LinkedIn, Tiktok of Instagram. Nu is er Threads (van Instagram) en dan doemt toch de vraag op: weer een kanaal waar je vereniging aanwezig dient te zijn?
Deze zomer lanceerde Instagram Threads. Waar het Instagram-platform zelf (van origine) vooral bedoeld is voor het delen van beeld, focust Threads zich op het delen van tekst. In maximaal 500 tekens kun je je gedachten, ideeën of mening met de wereld delen. Waar kennen we dat van?
Een paar dagen na de lancering stond de teller al op 100 miljoen gebruikers. Het is dan ook wel erg makkelijk om ‘lid’ te worden van Threads. Met één klik kun je een account aanmaken, gebaseerd op je Instagram-profiel. En met nog een klik volg je iedereen op Threads die je ook op Instagram volgt. De apps zijn dus nauw met elkaar verbonden.
Het is natuurlijk niet zomaar dat Meta (het moederbedrijf van o.a. Facebook, Instagram, Whatsapp & Threads,) een look-a-like-platform bouwt dat verdacht veel lijkt op X, voorheen bekend als Twitter. Het aantal X-gebruikers daalt al een tijdje. En een aantal grote bedrijven is gestopt met het adverteren op dit platform. Dat maakt X zowel voor de gebruikers als voor bedrijven een minder interessant platform. Threads komt wat dat betreft precies op het goede moment. En omdat Instagram al zo populair is, lift Threads mee op dat succes.
Beschikbaar in Europa
Tot afgelopen winter konden Europese gebruikers het platform nog niet gebruiken. Dit komt door de strengere wetgeving in Europa, waar Threads (nog) niet aan voldoet. Zo zou het onder andere mogelijk moeten zijn om alleen de Threads-app te gebruiken, zonder een Instagram-account te hebben. Ook zou je Threads moeten kunnen bekijken, zónder een account aan te maken.
Daarnaast zijn er privacyproblemen waaraan de app niet voldoet. Zo gebruikt Threads bij het aanmaken van je account al je persoonlijke data vanuit Instagram. Je hoeft je ook maar op 1 van de 2 apps in te loggen, om ingelogd te zijn op beide platformen. Dat zou in strijd zijn met de privacywetgeving.
Maar inmiddels is Instagram Threads ook beschikbaar in Europa! Benieuwd? Neem eens een kijkje op ons Threads-account.
Threads, Twitter in een ander jasje
De naamsverandering zou van X het nieuwe Twitter moeten maken, maar zonder succes. De timeline van Threads is vergelijkbaar met die van X. Je ziet de Threads van personen die je volgt en aanbevolen content van creators die je nog niet volgt. Berichten kunnen bestaan uit:
- 500 tekens
- Linkjes
- Foto’s
- Video’s tot 5 minuten
Om je Threads-account te promoten kun je een geplaatste Thread ook toevoegen aan je Story op Instagram. En in november en december heeft Threads ook nog wat nieuwe features uitgerold. Zo kun je nu ook content zoeken op basis van keyword-search en kun je voice-Threads plaatsen.
Wanneer je Instagram vergelijkt met Threads, biedt het kunnen toevoegen van linkjes aan je post grote meerwaarde voor organisaties & verenigingen. Dit is iets waar organisaties en verenigingen op Instagram nog mee worstelen. De ‘link in bio-methode’ is niet altijd even gebruiksvriendelijk. Maar nieuw is deze optie natuurlijk niet nieuw als je het vergelijkt met X.
Samenvattend: de look-and-feel én de mogelijkheden die Threads biedt lijken sterk op X. Je kans linkjes toevoegen en dat is omslachtig op Instagram. Maar een groot (en belangrijk) verschil is dat Threads is wéér een nieuw platform is van Meta, waar X op zichzelf staat. Het cross-posten tussen je verschillende kanalen, wordt op deze manier wel een stuk makkelijker.
Congressus is inmiddels ook actief op Threads, we plaatsen er onder andere onze product-updates. Zien we je daar?