Onze gebruikers zijn enorm tevreden. Dat is ons doel. Daarmee zijn we op de goede weg, blijkt uit recent tevredenheidsonderzoek. Maar het kan beter, vinden wij. En dat vinden jullie ook, want we krijgen heel veel feedback. We zijn gek op feedback. Maar wat doen we ermee?
Jullie hebben als gebruikers enorm veel ideeën over verbetering of aanvulling op onze software. Wij snappen dat. We zitten zelf ook vol ideeën. Iedere dag krijgen we aanvragen voor het veranderen van de software, het bouwen van nieuwe features en aanvullingen op functionaliteit. We zijn gek op die feedback, maar wat doen we met al die suggesties en verzoeken? In dit artikel lees je hoe we de feedback verwerken en waarom we niet overal ja op kunnen zeggen.
Congressus wil zoveel mogelijk verenigingen ondersteunen met goede, stabiele, veilige en vooral gebruiksvriendelijke software. Onze verenigingssoftware moet altijd dat doel dienen. Dus als jullie dingen vragen die dat doel schaden, dan doen we dat niet. Maar er kan veel met custom CSS, onze API en wat slimmigheden.
Onderhouden, ontwikkelen en vernieuwen
Functioneert de software niet optimaal? Dat heeft prioriteit, maar wat doen we voor de rest met jullie feedback? Twee developers uit ons team bouwen constant aan de software. Dat bouwen bestaat uit onderhouden, doorontwikkelen en we zijn druk in de weer met een nieuw likje verf voor onze software.
Jouw feedback komt op onze lijst voor doorontwikkeling. Congressus is een product waar elke vereniging mee uit de voeten kan, ook wel Software as a Service (SaaS). Natuurlijk is niet elke functie geschikt voor elke vereniging, maar in grote lijnen willen we dat zoveel mogelijk verenigingen makkelijker kunnen besturen door het gebruik van onze ledenadministratie en financiële administratie. Heb jij een goed idee waar maar weinig andere verenigingen wat aan hebben? Dan is de kans groot dat dit laag op onze prioriteitenlijst komt. Maar is je goede idee in korte tijd te implementeren én maakt de functie het besturen van je vereniging direct een stuk makkelijker of toekomstbestendiger? Dan kan het zomaar zijn dat je jouw idee voorbij ziet komen in onze product-update.
Product updates en cycles
Bij Congressus werken we in zogenaamde ‘cycles’ van acht weken. Zes daarvan besteden we aan projectwerk en de overige twee weken zitten we in een zogeheten ‘cooling down.’ Deze werkwijze hebben we afgekeken van softwarebedrijf Basecamp en hun Shape Up-methode. Zes weken lang werken we met verschillende teams aan verschillende projecten. Zo’n project begint altijd met een plan. We ontwikkelen nieuwe dingen die hoog op de prioriteitenlijst staan. Hoe komen ze hoog op die lijst? Doordat veel vereniging dezelfde wens hebben of omdat wij een idee hebben dat voor veel verenigingen zorgt voor nog makkelijker besturen.
Eén keer in de acht weken houden wij op een vrijdagochtend een projectkeuze meeting waarbij de projecten worden gepresenteerd. Iedereen van Congressus is dan aanwezig. We bepalen welke projecten we deze acht weken oppakken, van ontwikkeling tot onderhoud, design, branding, support optimalisatie tot giveaways. Maandag na de projectkeuzemeeting gaan we echt aan de slag. Zes weken lang ligt de focus van onze medewerkers op deze projecten. Na zes weken wordt het project opgeleverd. Dat betekent dat we klaar zijn om een nieuwe feature te lanceren, een onderzoek hebben afgerond, of de nodige onderhoudswerkzaamheden hebben uitgevoerd. Of zelfs alle drie!
Dit betekent dus ook dat we jouw feedback heel serieus nemen, maar niet op stel en sprong aan de ontwikkeling kunnen beginnen, ook niet als jouw idee fantastisch is. De lijst is lang, ons team is klein en omdat we in projecten van acht weken werken volgens de Shape Up-methode plannen we geen maanden vooruit. Maar… we horen je, jullie ideeën en wensen inspireren ons en we nemen alle tips en aanvragen serieus. Misschien komt jouw idee binnenkort op ons Shape Up projectenlijstje en zie jij het acht weken later terug in Congressus.
Feedback geven?
Heel graag dus. We zijn gek op die feedback, maar we beloven niks, behalve dat we overal serieus naar kijken! Geef je feedback via de chat of mail van Congressus. Of als je met een van onze collega’s wil praten: 050 211 00 16.