Een podcast, wie luistert er tegenwoordig niet naar? Omdat je wilt ontspannen of omdat je zakelijk of privé iets wil opsteken. Ook voor jouw vereniging kan een podcast een aanvulling zijn in het contact met je leden.
Het grote voordeel van een podcast is dat je er naar luistert wanneer je wilt: tijdens het fietsen, tijdens het koken, of als je languit op de bank ligt. Maar hoe tof is het als mensen tijdens deze momenten naar een podcast over jouw vereniging luisteren!
Wat is een podcast?
Waarschijnlijk weet je allang wat een podcast is, maar we leggen het voor de zekerheid nog even uit. Een podcast is een audio-uitzending waarbij je het geluidsbestand kunt afspelen wanneer je wilt. Anders dan bijvoorbeeld een radio-uitzending die op vaste tijden te luisteren is. Dankzij de introductie van de draagbare MP3-speler werd deze vorm van uitzenden al snel populair onder radioamateurs. De term ‘podcast’ was geboren. Het is een samentrekking van de woorden ‘iPod’ en ‘Broadcast’. En het leuke is dus dat je waar en wanneer je maar wilt naar een podcast kunt luisteren.
Waarom een podcast voor je vereniging beginnen?
Er zijn verschillende mogelijkheden als het gaat om podcasts. Je kunt alle kanten op. Of je nu wilt praten over nieuws, politiek, muziek, cultuur, sport, gezondheid, comedy of lifestyle. Een podcast is altijd een goed instrument om toe te voegen aan de communicatiekanalen van je vereniging. Maar waarom is het zo’n goede keuze? En waarom luisteren mensen graag naar podcasts?
Uit onderzoek van Markteffect Podcast Monitor van mei 2021 blijkt dat de belangrijkste reden waarom mensen naar een podcast luisteren ontspanning is (60%). Luisteraars vinden het ook leuk om interessante mensen te volgen (31%) of om op de hoogte te blijven van het nieuws (38%).
Hetzelfde onderzoek stelt dat 25% van alle Nederlanders die naar podcasts luisteren dit voor zakelijke doeleinden doen. Zij willen op de hoogte blijven van ontwikkelingen in hun vakgebied en inspiratie opdoen. Deze luisteraars zijn vaak professionals, hoogopgeleid, ondernemers en zijn vaak erg loyaal. Dit maakt het maken van een podcast erg interessant voor bijvoorbeeld branche- en vakverenigingen. Mits je podcast relevant, vernieuwend, inspirerend en professioneel is natuurlijk, want je moet de aandacht wel vast weten te houden.
Grootste voordelen voor je vereniging
Naast de hierboven vermelde pluspunten zijn er nog een paar voordelen aan het hebben van een podcast. We lichten een paar toe:
- Een podcast geeft een uniek inkijkje in je vereniging – Je maakt je eigen podcast en hierdoor kun je hem helemaal maken zoals jij dat wilt. Je kan de sfeer en de verbinding van jouw vereniging zo presenteren als jij dat wil. Nieuwe en potentiële leden kunnen op deze manier op een laagdrempelige wijze kennismaken met je vereniging.
- Verbreed je netwerk met een podcast – Gastsprekers uitnodigen is een geweldige manier om je netwerk eenvoudig te verbreden. Interview bijvoorbeeld een expert uit een voor jouw leden relevant vakgebied. Dit is leerzaam voor jezelf en, nog belangrijker, voor je luisteraars. Doordat je telkens nieuwe gasten kunt uitnodigen, creëer je diversiteit binnen je podcast show en creëer je een groter bereik. Het netwerk van je gasten luistert ook naar je podcast. Een win-win-situatie dus.
- Een podcast kun je altijd en overal beluisteren – Misschien wel het grootste voordeel, je kunt je doelgroep continu bereiken. Ze kunnen de podcast beluisteren waar en wanneer ze maar willen. Hierdoor kunnen luisteraars het gemakkelijk combineren met een andere activiteit. Dit verlaagt de drempel jullie podcast op te zetten.
Deze verenigingen gingen je al voor
Andere verenigingen gingen je al voor, zo heeft de KNVB de podcast: ‘De jeugd heeft de toekomst.’ In deze podcast duikt presentator Pjotr van der Marel elke aflevering de wondere wereld van het jeugdvoetbal in. Voor iedereen, van hoofden opleiding en trainers, tot ouders, die geïnteresseerd is in de ontwikkelingen in het jeugdvoetbal en de toekomst ervan.
Nu is de KNVB natuurlijk een vrij grote vereniging met een budget dat daarbij gepaard gaat, maar kleinere verenigingen kunnen ook vrij eenvoudig een podcast opnemen. ‘We hebben de opname-apparatuur in huis, als je dat hebt is het gewoon een kwestie van opnemen,’ vertelt Twan van Duyn host van de S.V. Homerus-Podcast. De Groningse studievereniging is in 2022 begonnen met hun eigen podcast. Het doel? Meer bereik voor de vereniging. Daarnaast willen de makers van de podcast studenten (niet alleen de leden van S.V. Homerus) informeren over hoe je jouw studententijd kan invullen. ‘Voor ons is dit een pilotjaar, gewoon kijken wat er werkt. Onze vergaderingen zijn zo gezellig en grappig, dat we dachten: die sfeer kan ook in een podcast.’
Podcast voor je vereniging? Volg deze stappen
Wil je vereniging een podcast beginnen? Met de volgende acht stappen ben je er zo:
- Bepaal het doel van de podcast – Waarom wil je vereniging een podcast starten en wat is het doel van je podcast? Wil je het ledenaantal van je vereniging uitbreiden en gaat het je vooral om het bereik? Of wil je juist de band binnen de vereniging sterker maken?
- Kies een onderwerp – Bepaal welke onderwerpen geschikt zijn voor de podcast en welke het meest relevant zijn voor de doelgroep van je vereniging.
- Maak een plan – Bepaal hoe vaak je de podcast opneemt en publiceert, wie de gasten zijn en leg de structuur van de afleveringen vast.
- Zorg voor de juiste apparatuur – Investeer in kwalitatief goede opname-apparatuur en andere benodigdheden, zoals microfoons en opnamesoftware.
- Maak een opnameplan – Plan wanneer de opnames plaatsvinden en wie aanwezig zijn tijdens de opnames. Zorg ervoor dat de opnames op een rustige plek plaatsvinden zodat de geluidskwaliteit goed is.
- Edit en publiceer de afleveringen – Gebruik opname- en editsoftware om de afleveringen te bewerken en publiceer ze vervolgens op een geschikte podcast-hostingservice. Hoe kies je een goed hosting platform voor je podcast? Onze vrienden van Studio Mediacentrale schreven er dit blog over.
- Promoot de podcast – Deel de afleveringen op sociale media en andere kanalen om luisteraars te werven en zorg ervoor dat de podcast gemakkelijk te vinden is via zoekmachines en podcast-apps.
- Blijf innoveren en verbeteren – Luister naar feedback van luisteraars en blijf werken aan het verbeteren van de inhoud en de kwaliteit van de podcast om ervoor te zorgen dat de podcast blijft aansluiten bij de doelgroep van de vereniging.
Heb je al een podcast? En wil je weten hoe je jouw podcast een geschikte plek kan geven op de (Congressus-)website van je vereniging? Onze collega’s van afdeling support denken graag met je mee.