Het belang van een levendige, veel bezochte website is groter dan ooit. Zeker nu bijeenkomsten en evenementen vervallen is een website dé manier om leden bij je vereniging te betrekken.
Heb je nog geen website voor je vereniging? Of ben je toe aan een nieuwe? Met deze tips maak je van jullie website het interactieve digitale platform dat nieuwe leden werft en de binding met bestaande vergroot.
Het maken van een website is technisch heel eenvoudig, want met de software van Congressus hoef je alleen maar wat modules aan te klikken. Dat staat er binnen no time een razendsnelle website die perfect te zien is op alle schermen, van pc tot smartphone. Maar hoe pak je de inhoud aan? En hoe kun je dit doen in onze software waarmee je de website bouwt.
Kies een duidelijk doel voor de website
Kies eerst het doel van je website. Welk doel heeft je vereniging en hoe draagt je website daar aan bij? Waar komt jouw lezer/bezoeker voor? Is dat vooral vakinhoudelijk? Brengt jullie branchevereniging bijvoorbeeld het meest uitgebreide vaknieuws? Of komen de leden vooral op de website om foto’s van evenementen te zien?
De factor ‘What’s in it for me’ moet direct duidelijk zijn
Wil je vooral nieuwe leden trekken? Communiceer dat het lidmaatschap van jouw vereniging onmiskenbaar veel voordelen biedt. Dat is dan de centrale boodschap van je website. Voor de bezoeker moet de factor “What’s in it for me’ direct duidelijk zijn.
Heeft jullie website vooral ‘interactie tussen leden’ als doel? Dan maak je een hele actuele website met veel Nieuws, evenementen en fora. Hoe je deze blokken toevoegt, leer je zo.
De structuur
Voor je begint met ontwerpen en bouwen, bepaal je de structuur van je website: denk na welke onderwerpen je wilt laten zien en wat je op aparte pagina’s wilt hebben. Een basis voor veel websites is: Homepage – Over ons of De Vereniging – Contact. Dit kun je uitbreiden met onder meer Nieuws, Evenementen, Fotoalbum, Webshop en een Forum waar leden elkaar digitaal ontmoeten. Is je vereniging op zoek naar nieuwe leden? Dan mag een duidelijke “Word lid’ niet ontbreken. Hiervoor is uiteraard een formulier module beschikbaar.
Leden login
Om je website onmisbaar te maken in de communicatie met leden, kun je een afgeschermd deel van je website maken met een leden login. Daar plaats je bijvoorbeeld documenten die commissieleden moeten lezen.
Structuur uitschrijven
De structuur van je website kun je het beste vooraf uitschrijven. Bepaal hierbij ook welke items je in je navigatiemenu wilt hebben. De navigatie moet overzichtelijk zijn dus kies niet te veel items: zes is meestal wel de max. Heb je meer onderdelen? Kies voor submenu’s.
Submenu’s en footer
Niet iedere pagina hoeft een zelfstandig item te zijn in je menu. Onderdelen als Bestuur, Commissies, Reglement Geschiedenis plaats je als submenu onder Vereniging. Gebruik de footer (het vaste blok onderaan alle pagina’s) van de website om alle onderdelen nog eens schematisch weer te geven.
Onderdelen als Wie is wie, agenda, lid worden, afmelden, contactgegevens, webshop zijn allemaal items die binnen een klik te vinden moeten zijn.
Tip voor julle website: Structuur aanbrengen
Bij het toevoegen van een nieuwe webpagina, ga je naar tabblad Eigenschappen en kies je bij locatie voor het onderdeel waar je deze pagina onder wilt plaatsen. Wil je de pagina ‘Over onze vereniging’ in het hoofdmenu? Dan plaats je deze direct onder <Naam vereniging>. Maak je een pagina Bestuur en wil je deze plaatsen onder ‘Over onze vereniging’? Dan kies je bij de nieuwe pagina Bestuur voor locatie Over onze vereniging. Je ziet dan in het linker menu de structuur van je website ontstaan. Vul altijd de velden titel en Menutitel in en geef bij tabblad Publicatie ook de beschrijving in. Deze komt later terug in onder meer de zoekresultatenlijst van Google en bepaalt vaak of iemand doorklikt of niet.
Het ontwerp
Als je de structuur van je website duidelijk is, begin je met het ontwerp. Het uitgangspunt hierbij is de huisstijl van je vereniging. Deze huisstijl komt natuurlijk helemaal terug in de kleuren van je website. Denk daarbij aan een goede balans tussen rust en contract. Een rustig beeld met veel witruimte wordt gewaardeerd door de bezoeker.
Fotografie en illustraties
Besteed aandacht aan goede fotografie of illustraties. Het visuele aspect van je communicatie bepaalt voor 80 procent de waardering van je boodschap. Foto’s van mensen en evenementen doen het altijd goed. Gebruik bij voorkeur eigen foto’s en als je toch stockfoto’s gebruikt, denk dan aan de originaliteit en kwaliteit. Betaalde stockfoto’s van Getty of iStock zijn vaak prima. Gratis stockfoto’s vind je onder meer bij Unsplash.
Kies in ieder geval voor de homepage een pakkende header afbeelding. Deze kun je op iedere pagina laten terugkeren of juist vervangen door een andere.
Gebruik contrast om op te vallen
Heb je onderdelen die extra aandacht vragen? Of waar een bezoeker echt naar toe moet klikken? Kies dan voor een sterke contrastkleur. Die kun je gebruiken voor links en verschillende call to action knoppen. Zoeken jullie vooral nieuwe leden? Dan springt de knop ‘Lid worden’ er op jullie site helemaal uit. Heb je veel vacatures? Dan is dat de knop die op moet vallen. Er zijn meerdere soorten contrastkleuren, denk aan licht-donker of warm-koud contrast. Op Wikipedia vind je een overzicht van verschillende contrastkleuren.
Tip voor jullie website: ontwerp aanpassen
In je dashboard kies je bij Websitebeheer voor Webpagina’s en vervolgens Instellingen>Tempate instellingen. Hier kies je de kleuren, het lettertype en voeg je onder meer je logo toe. Lever ook een favicon aan: dat is een kleine afbeelding van 16×16 pixels die in de browserbalk komt te staan als de website live is. Dit is overigens ook de plek om de social media aan je website te koppelen.
Homepage als visitekaartje
Bij het bouwen van je website begin je met de homepage. Voor potentiële leden is deze pagina vaak het eerste contactmoment. Daarna beslissen ze of ze verder kijken en of ze wel of geen lid worden. Je homepage moet dus je visitekaartje zijn: overzichtelijk, modern en visueel aantrekkelijk. Deze pagina moet je bezoeker vast houden en doorverwijzen en heeft vaak een iets ander uiterlijk dan de rest van de pagina’s.
Tip voor jullie website: Template Home
In onze software is de Homepage een aparte pagina. Bij Webpagina toevoegen kies je daarom voor Home als template. Bij de overige pagina’s kies je een van de content templates. Vul ook de velden titel en Menutitel in en geef bij tabblad Publicatie de beschrijving. Deze komt later terug in onder meer de zoekresultatenlijst van Google en bepaalt vaak of iemand doorklikt of niet. Wil jij je website ook optimaliseren voor een goed resultaat bij Google? Op Frankwatching vind je onder meer dit artikel over zoekmachineoptimalisatie.
Voor een goede indruk moet je homepage genoeg informatie bieden, maar ook weer niet te veel. Gebruik je homepage als startpagina die duidelijk verwijst naar de relevante onderwerpen op de rest van de website. Houd daarbij een trechtermodel aan. Zet het belangrijkste bovenaan (boven de ‘vouw’ en werk zo door naar onderen.
Onderwerpen die je op je homepage kunt plaatsen zijn onder meer:
- Een korte introductie waarbij je het doel van je website (zie punt 1) in gedachten houdt.
- Minimaal twee nieuwsberichten om te laten zien dat je actueel bent.
- Kondig een aantal evenementen aan.
- Doe verslag van recente evenementen.
- Een of hooguit twee call to actions (opvallende knoppen die vragen om een actie van de bezoeker) voor Word lid of Vacatures of wat jullie belangrijk vinden. Realiseer je dat veel bezoekers de website bezoeken op een smartphone waarbij scrollen lekker snel gaat. Het kan geen kwaad een call to action later op de pagina nog eens te herhalen.
Een korte omschrijving van je vereniging is genoeg met een link naar ‘over ons’ of ‘Lees meer over onze vereniging’
Bedien eerst de scannende lezer met plaatjes, koppen en knoppen. Mensen die echt uitgebreid iets willen lezen op je website leid je verder naar de desbetreffende pagina’s.
Overige pagina’s maken
Als je homepage klaar is, begin je met de rest van je pagina’s. Houd hierbij de structuur van je website aan. Maak bijvoorbeeld eerst de pagina Over ons. Als je daar helemaal tevreden over bent, maak je de rest.
Tip voor jullie website: Wat moet je invullen?
Er is een onderscheid tussen de Homepage en de overige pagina’s. Je gebruikt hiervoor verschillende templates: eentje voor Home en eentje voor Content. Bij header afbeelding kun je een grote foto gebruiken. Dat kan dezelfde zijn als op de Homepage, maar dat hoeft niet. Vaak zie je een grote header afbeelding op de homepage en een wat kleinere foto op de andere pagina’s. Of de overige pagina’s hebben juist geen header afbeelding. Bij iedere pagina die je maakt, zie je in de software een aantal velden die je kunt of juist moet invullen. Bij het tabblad Inhoud vul je de pagina zelf met beeld en tekst en kun je uiteraard zelf kiezen wat je wilt plaatsen.Vul de velden titel en Menutitel in en geef bij tabblad Publicatie de beschrijving. Deze komt later terug in onder meer de zoekresultatenlijst van Google en bepaalt vaak of iemand doorklikt of niet.
Zorg voor nieuws en vermaak
Gebruik je alle mogelijkheden die je website biedt om je leden te informeren en te entertainen? Voorkom een statische website en publiceer regelmatig nieuwsberichten. Als er geen nieuws is, bedenk je iets anders om actueel te blijven. Een website die weken- of maandenlang hetzelfde is trekt geen bezoekers meer.
Digitale quiz
Rubrieken voor je website zijn er volop. Denk aan een digitale quiz met iedere week een nieuwe ronde vragen en natuurlijk een tussenstand en leuke prijzen. Zo’n digitale quiz kun je houden over het vakgebied van je vereniging, over de historie, over de leden zelf, als je het iets ludieker wilt. Dit is een mooie kans om een e-mail nieuwsbrief te versturen waarin je de nieuwe ronde vragen aankondigt of juist de uitslag van vorige week vermeldt.
Stel leden voor
Is het bij jullie vereniging al helemaal ons-kent-ons? Of heb je nog veel nieuwe en/of onbekende mensen voor te stellen? Interview iedere week of maand een lid en maak er een mooie verhaal van voor op de website. Wat doet de evenementencommissie nu er even geen evenementen zijn? De voorzitter vertelt… Wat is je mooiste herinnering aan de vereniging, wat was het leukste evenement?
Forum voor onderling contact
Met de module Forum faciliteer je het contact tussen leden. Gebruik je website voor vakinhoudelijke discussies, tips over boeken, webinars of documentaires. Denk aan een marktplaats voor je leden. Wie heeft er belang bij…? Ik zoek …? Of houd een onderzoek of enquête.
Denk aan oud-leden
Denk ook aan oud-leden. Wat doen die tegenwoordig? Hoe is het nu met…? Da’s een rubriek waar je wel even mee vooruit kunt. Verhalen uit de oude doos. Altijd leuk. Zeker met foto’s van toen. En dan de recente ernaast.
Gebruik e-mail nieuwsbrieven om bezoekers te trekken
Alles wat je op de website doet zoals in de tips hierboven beschreven, kun je gebruiken als onderwerp voor een e-mailnieuwsbrief. Als je digitaal communiceert met leden wil je namelijk niet wachten tot iemand je website toevallig ‘ns bezoekt. Maak een professionele nieuwsbrief met een paar korte pakkende onderwerpen en stuur die aan al je leden. Of aan een gesegmenteerd deel. Met de software van Congressus kan dat allemaal heel eenvoudig.
Key take aways
- Bedenk wie je doelgroep is
- Vertel de voordelen van jouw vereniging voor jouw leden
- Maak een header menu met max 6 koppen
- Gebruik een sprekende header foto of slider, de eerste indruk…
- Zorg er voor dat je structuur aanbrengt met een hoofd- en submenu
- Breng je huisstijl terug in verschillende elementen op de website
- Goede foto’s vertellen veel, gebruik ze!
- De homepage is je visitekaartje
Voorbeeld vereniging websites
Heb je nu ook zo’n zin om te beginnen met je website, maar zoek je nog aansprekende voorbeelden van websites? Of heb je nog inspiratie nodig voor je ontwerp of invulling? Bekijk dan deze mooie en praktische webdesigns van onze verenigingen