Congressus
Shape Inloggen Aan de slag!
Menu
  • Onze oplossing
    • Makkelijk, meer vereniging

      Ledenadministratie

      Alle leden, overzichtelijk, online, op 1 plek.

      Financiële administratie

      Beheer de financien eenvoudig en slim.

      Ledenwebsite

      Een eigen responsive website, makkelijk in beheer.

      Communicatie

      Krachtige communicatie voor en door leden.

      of bekijk alle mogelijkheden

      Jouw vereniging en Congressus

      • Branche- en vakverenigingen
      • Studieverenigingen
      • Studentenverenigingen
  • Functionaliteiten
  • Ervaringen
  • Tarieven
  • Meer
    • Makkelijk, meer vereniging

      overview

      Wat betekent het stoppen van Studystore?

      Case, Nieuws, Tips

      overview

      Wat doet die badeend op ons bureau?

      Inspiratie, Tips

      Meer tips & inspiratie
    • Support

      050 211 0016 hallo@congressus.nl
      • Veelgestelde vragen
      • Kennisbank
      • Contact
    • Meer Congressus

      • Over ons
      • Team
      • Vacatures

Support

050 211 2345 hallo@congressus.nl
  • Veelgestelde vragen
  • Kennisbank
  • Contact
Shape
Probeer nu 30 dagen gratis
Tips & inspiratie

Verbreed het inkomstenmodel van je vereniging

Het inkomstenmodel van je vereniging? Inkomsten komen vooral uit contributie toch? En af en toe een evenement... Dat was vroeger zo. De vereniging van nu is innovatief. Ook in het genereren van extra inkomsten. Verbreed je verdienmodel met deze tips en voorbeelden.

InspiratieTips
door Jochem op 2 juli 2021 5 minuten leestijd
image

De thuiswerktijd tijdens corona maakte veel verenigingen innovatief, al dan niet gedwongen door de pandemie. Ineens zagen we een hausse aan online meetings en digitale bijscholingen. Cursussen die niet meer fysiek gegeven konden worden, kregen een online variant. En er werden extra webinars georganiseerd om de binding met leden in stand te houden. Wat doe je wel en wat doe je niet om je inkomstenmodel te vebreden?

Zo moet het dus niet

Een aantal branche- en vakverenigingen deed niet meer dan de fysieke bijscholing vervangen door een digitale variant. Recent keken medici nog een dag lang naar een Italiaanse onderzoeker die niets anders deed dan zijn volgeschreven Powerpoint dia’s voorlezen in gebrekkig Engels, a raison van  driehonderd euro cursusgeld. Da’s misschien ook een verdienmodel, maar zo moet het dus niet. Ok, de bijscholing was verplicht voor de punten, dus de volgende keer zijn er wel weer deelnemers, maar grote kans dat het merendeel niet bij de les is tijdens zo’n online bijscholing. En erg innovatief is het ook niet.

Vakvereniging en bijscholing

De (vak)verenigingen voor voetbaltrainers deden het een stuk beter. Zo organiseerden De Voetbaltrainer en Trainers Magazine tal van digitale cursussen en webinars met experts uit het vak. De onderwerpen waren buitengewoon gevarieerd, van ‘Haal meer rendement uit de ingooi’ tot ‘Tactische periodisering volgens de morphocyclus’  Ook bij deze cursussen waren vaak punten te verdienen die verplicht zijn voor de licentiebijscholing.

Lang niet alle cursussen en webinars waren een digitale vervanging van een bestaande cursus; de meeste zijn speciaal ontwikkeld tijdens de coronapandemie. Een aantal was gratis voor leden, of leden kregen korting, maar het mooie was dat deze cursussen en webinars tegen betaling dus ook toegankelijk waren voor niet-leden.Vverkopen aan niet-leden

Verkoop je kennis ook aan niet-leden en doe direct aan ledenwerving

Door je kennis te ‘verkopen’ aan leden en niet-leden genereer je extra inkomsten en doe je tegelijkertijd aan ledenwerving. Iemand die een interessante cursus bij je vereniging volgt zal sneller geneigd zijn lid te worden, zeker als dat lidmaatschap duidelijke voordelen biedt.

Lidmaatschap al vaak onmisbaar

Er zijn tal van voorbeelden van verenigingen die inkomsten halen uit het aanbieden van kennis en kunde. Een aantal daarvan biedt zoveel voordelen dat het lidmaatschap bijna onmisbaar is, of op zijn minst buitengewoon aantrekkelijk.

Vereniging Eigen Huis

Zo biedt de VEH (Vereniging Eigen Huis) diverse diensten aan particuliere woningbezitters zoals juridische hulp, bouwtechnische keuringen of een beoordeling van het koopcontract. Daarnaast biedt de VEH ondersteuning aan Verenigingen van Eigenaren (VVE’s). Dat gaat onder meer over verzekeringen en het opstellen van onderhoudsplannen op lange termijn.
Bekijk de diensten van de Vereniging Eigen  Huis

Vereniging voor Arts en Auto

De Vereniging voor Arts en Auto VvAA is ook een mooi voorbeeld van een vereniging die haar kennis en kunde inzet om als vereniging een duidelijke meerwaarde te bieden. Ook hier kun je verzekeringen afsluiten, juridische hulp vragen en zelfs je financiële administratie laten verzorgen. De VvAA verzorgt ook opleidingen als ‘Effectief Communiceren’ of ‘Management in de zorg’ en biedt verschillende vormen van coaching. Dit zijn betaalde opleidingen die iedereen kan volgen, maar leden krijgen uiteraard korting.
Bekijk de diensten van de Vereniging voor Arts en Auto

Nederlandse Vereniging van Makelaars

De Nederlandse Vereniging van Makelaars gaat nog een stap verder en heeft met haar NVM Service Office sinds kort zelfs een eigen backoffice voor haar leden, de makelaarskantoren. Daarmee ondersteunt de NVM haar leden met zaken als telefoonaanname, agendabeheer en leadsupport. De NVM heeft hiervoor het bedrijf Key Factor overgenomen dat deze diensten al aanbood.
Zie wat de Nederlandse Vereniging nog meer doet voor haar leden

De tijd dat een vereniging haar inkomsten louter uit contributie haalde liggen ver achter ons. Er zijn diverse manieren om het inkomsten- of verdienmodel van je vereniging uit te breiden. Daarbij zijn kennis en deskundige ondersteuning prima commercieel in te zetten. Heeft je vereniging die kennis en kunde niet in huis? Dan is het misschien hoog tijd om ergens een opleiding te volgen…bij een vak- of branchevereniging vind je ongetwijfeld een groot aanbod

shape image

Heb je nog vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met Jochem.

hallo@congressus.nl
SVGshapeshapeshape

Klaar voor méér vereniging? Start vandaag nog met Congressus, software voor jouw vereniging.

Maak geheel vrijblijvend je eigen Congressus omgeving aan en ontdek hoe je eenvoudig je vereniging kan beheren.

Probeer nu
Avtar
Of bel met Sam (sales) voor meer informatie of om een persoonlijke demo in te plannen. We zijn vandaag bereikbaar tot 17:00 uur. Support? Bel 050-2110016
050 211 2345

Maak een afspraak

Sam praat je graag bij over de mogelijkheden van Congressus.

Maak een afspraak
Tips & inspiratie

Wat we nog meer schreven

Case Nieuws Tips
image

Wat betekent het stoppen van Studystore?

Het stoppen van studieboekensite Studystore kwam voor veel studieverenigingen als een verrassing. Ho

Lees verder
Inspiratie Tips
image

Wat doet die badeend op ons bureau?

Waarom wij een rubber duck op onze bureaus hebben staan? En waarom dat voor verenigingen misschien o

Lees verder
Congressus Shape

Vragen en support

050 211 0016 hallo@congressus.nl

We zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9:00 tot 17:00.

  • Veelgestelde vragen
  • Kennisbank
  • Tips & inspiratie
  • Contact

Onze oplossing

  • Ledenadministratie
  • Financiële administratie
  • Ledenwebsite
  • Communicatie
  • Video tour
  • Tarieven

Meer Congressus

  • Over ons
  • Ervaringen
  • Vacatures
  • API
  • Secretariaat Verenigingen

Makkelijk,
meer vereniging

© 2011-2020 Congressus

  • Privacy
  • Cookies
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
Manage Cookie Consent
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over het gebruik van deze site op te slaan. Als je geen toestemming geeft om deze cookies te plaatsen dan kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functionele cookies Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}