Het inkomstenmodel van je vereniging? Inkomsten komen vooral uit contributie toch? En af en toe een evenement... Dat was vroeger zo. De vereniging van nu is innovatief. Ook in het genereren van extra inkomsten. Verbreed je verdienmodel met deze tips en voorbeelden
De thuiswerktijd tijdens corona maakte veel verenigingen innovatief, al dan niet gedwongen door de pandemie. Ineens zagen we een hausse aan online meetings en digitale bijscholingen. Cursussen die niet meer fysiek gegeven konden worden, kregen een online variant. En er werden extra webinars georganiseerd om de binding met leden in stand te houden. Wat doe je wel en wat doe je niet om je inkomstenmodel te verbreden?
Zo moet het dus niet
Een aantal branche- en vakverenigingen deed niet meer dan de fysieke bijscholing vervangen door een digitale variant. Recent keken medici nog een dag lang naar een Italiaanse onderzoeker die niets anders deed dan zijn volgeschreven Powerpoint dia’s voorlezen in gebrekkig Engels, a raison van driehonderd euro cursusgeld. Da’s misschien ook een verdienmodel, maar zo moet het dus niet. Ok, de bijscholing was verplicht voor de punten, dus de volgende keer zijn er wel weer deelnemers, maar grote kans dat het merendeel niet bij de les is tijdens zo’n online bijscholing. En erg innovatief is het ook niet.
Vakvereniging en bijscholing
De (vak)verenigingen voor voetbaltrainers deden het een stuk beter. Zo organiseerden De Voetbaltrainer en Trainers Magazine tal van digitale cursussen en webinars met experts uit het vak. De onderwerpen waren buitengewoon gevarieerd, van ‘Haal meer rendement uit de ingooi’ tot ‘Tactische periodisering volgens de morphocyclus’ Ook bij deze cursussen waren vaak punten te verdienen die verplicht zijn voor de licentiebijscholing.
Lang niet alle cursussen en webinars waren een digitale vervanging van een bestaande cursus; de meeste zijn speciaal ontwikkeld tijdens de corona-pandemie. Een aantal was gratis voor leden, of leden kregen korting, maar het mooie was dat deze cursussen en webinars tegen betaling dus ook toegankelijk waren voor niet-leden.
"Verkoop je kennis ook aan niet-leden en doe direct aan ledenwerving."
Door je kennis te ‘verkopen’ aan leden en niet-leden genereer je extra inkomsten en doe je tegelijkertijd aan ledenwerving. Iemand die een interessante cursus bij je vereniging volgt zal sneller geneigd zijn lid te worden, zeker als dat lidmaatschap duidelijke voordelen biedt.
Lidmaatschap al vaak onmisbaar
Er zijn tal van voorbeelden van verenigingen die inkomsten halen uit het aanbieden van kennis en kunde. Een aantal daarvan biedt zoveel voordelen dat het lidmaatschap bijna onmisbaar is, of op zijn minst buitengewoon aantrekkelijk.
Vereniging Eigen Huis
Zo biedt de VEH (Vereniging Eigen Huis) diverse diensten aan particuliere woningbezitters zoals juridische hulp, bouwtechnische keuringen of een beoordeling van het koopcontract. Daarnaast biedt de VEH ondersteuning aan Verenigingen van Eigenaren (VVE’s). Dat gaat onder meer over verzekeringen en het opstellen van onderhoudsplannen op lange termijn.
Bekijk de diensten van de Vereniging Eigen Huis
Vereniging voor Arts en Auto
De Vereniging voor Arts en Auto VvAA is ook een mooi voorbeeld van een vereniging die haar kennis en kunde inzet om als vereniging een duidelijke meerwaarde te bieden. Ook hier kun je verzekeringen afsluiten, juridische hulp vragen en zelfs je financiële administratie laten verzorgen. De VvAA verzorgt ook opleidingen als ‘Effectief Communiceren’ of ‘Management in de zorg’ en biedt verschillende vormen van coaching. Dit zijn betaalde opleidingen die iedereen kan volgen, maar leden krijgen uiteraard korting.
Bekijk de diensten van de Vereniging voor Arts en Auto
Nederlandse Vereniging van Makelaars
De Nederlandse Vereniging van Makelaars gaat nog een stap verder en heeft met haar NVM Service Office sinds kort zelfs een eigen backoffice voor haar leden, de makelaarskantoren. Daarmee ondersteunt de NVM haar leden met zaken als telefoonaanname, agendabeheer en leadsupport. De NVM heeft hiervoor het bedrijf Key Factor overgenomen dat deze diensten al aanbood.
Zie wat de Nederlandse Vereniging nog meer doet voor haar leden
De tijd dat een vereniging haar inkomsten louter uit contributie haalde liggen ver achter ons. Er zijn diverse manieren om het inkomsten- of verdienmodel van je vereniging uit te breiden. Daarbij zijn kennis en deskundige ondersteuning prima commercieel in te zetten. Heeft je vereniging die kennis en kunde niet in huis? Dan is het misschien hoog tijd om ergens een opleiding te volgen…bij een vak- of branchevereniging vind je ongetwijfeld een groot aanbod