Congressus
Shape Inloggen Aan de slag!
Menu
  • Onze oplossing
    • Makkelijk, meer vereniging

      Ledenadministratie

      Alle leden, overzichtelijk, online, op 1 plek.

      Financiële administratie

      Beheer de financien eenvoudig en slim.

      Ledenwebsite

      Een eigen responsive website, makkelijk in beheer.

      Communicatie

      Krachtige communicatie voor en door leden.

      of bekijk alle mogelijkheden

      Jouw vereniging en Congressus

      • Branche- en vakverenigingen
      • Studieverenigingen
      • Studentenverenigingen
  • Functionaliteiten
  • Ervaringen
  • Tarieven
  • Meer
    • Makkelijk, meer vereniging

      overview

      Wat betekent het stoppen van Studystore?

      Case, Nieuws, Tips

      overview

      Wat doet die badeend op ons bureau?

      Inspiratie, Tips

      Meer tips & inspiratie
    • Support

      050 211 0016 hallo@congressus.nl
      • Veelgestelde vragen
      • Kennisbank
      • Contact
    • Meer Congressus

      • Over ons
      • Team
      • Vacatures

Support

050 211 2345 hallo@congressus.nl
  • Veelgestelde vragen
  • Kennisbank
  • Contact
Shape
Probeer nu 30 dagen gratis
Tips & inspiratie

Hoe maak je je leden (weer) actief?

Als vereniging wil je het liefst dat zoveel mogelijk leden actief gebruik maken van hun lidmaatschap. Maar er zijn altijd minder actieve leden. Wat kun je doen om je leden betrokken te maken én actief te houden? Wij geven 5 tips!

NieuwsTips
door Katja op 12 december 2019 4 minuten leestijd
image

TIP 1. Ga op onderzoek uit

Allereerst: meten is weten! Ga op onderzoek uit om erachter te komen waarom je leden niet of moeilijk te motiveren zijn om actiever te worden. Voor het ene type vereniging is dit makkelijker in te schatten of te achterhalen dan voor een andere verenigingstype, maar door hier actief in te duiken ontdek je misschien meer pijnpunten dan je in de eerste instantie vermoedt. Bij ‘onbereikbare leden’ zou een telefoontje goed werken; je hebt persoonlijk contact en je werkt aan verenigingsverbeteringen!

TIP 2. Geef leden een goede reden om hun account te activeren

Vanuit Congressus kun je je leden een persoonlijke activatielink sturen om hun account te activeren. Grote kans dat leden die betrokken willen raken hier direct gebruik van maken, maar als je als vereniging net gebruik maakt van Congressus zullen ‘verwaterde’ leden misschien geen behoefte voelen om dit te doen. Geef je leden daarom een goede reden om hun account te activeren:

  • Stel ze op de hoogte van de profiel-mogelijkheden;
  • Zet relevante informatie achter de login (besloten evenementen, korting als lid, besloten verhuur, enzovoort);
  • Koppel een leuke actie aan de accountactivatie; de eerste x-hoeveelheid leden ontvangt een verenigingsattribuut).

Zolang je je leden geen aanleiding geeft (én ze daar niet van op de hoogte stelt!) zal dit initiatief niet vanzelf ontstaan.

TIP 3. Communicatie is key

Het klinkt als een open deur, maar communicatie is key! Het komt vaak voor dat de wat minder betrokken leden ook worden uitgesloten van updates. Door vele verenigingen wordt dit opgelost met iets in de vorm van een nieuwsbrief. Met Congressus kunnen leden aangeven of ze wel of geen mailing updates willen ontvangen. Eens in de zoveel tijd kun je dit segment doorkijken om te checken of hier mogelijkheden liggen; misschien kun je je leden wél eens benaderen voor iets ongewoons.

En hoewel alles tegenwoordig online gebeurt, kun je er ook aan denken om je leden op een andere manier te benaderen. Zo heeft Congressus een SMS functie!

TIP 4. Beloon je leden

Probeer je leden warm te houden door ze op een creatieve manier te belonen. Geef ze de mogelijkheid om gratis deel te nemen aan een evenement of stuur ze een persoonlijk bericht als je merkt dat ze van de radar verdwijnen. Een persoonlijke touch van het bestuur wordt door velen gezien als blijk van waardering. Niet een geheel onbelangrijke taak van het bestuur!

TIP 5. Houd rekening met de nadelen

Het is heel begrijpelijk dat je als bestuur je leden wilt motiveren om actiever te worden. Vele verenigingen kampen echter met het probleem dat ze na lange radiostilte leden verliezen omdat deze niet meer bewust zijn van hun lidmaatschap, en hier pas aan worden herinnerd bij een contributie-mailing. De kans dat deze leden zich – mede door een reminder – gaan uitschrijven is natuurlijk aanwezig. Houd er dus rekening mee dat je contributie inkomsten kunt gaan mislopen, en plan hier op een slimme manier omheen.

Succes met het activeren van je leden!

shape image

Heb je nog vragen over dit onderwerp?

Neem contact op met Katja.

hallo@congressus.nl
SVGshapeshapeshape

Klaar voor méér vereniging? Start vandaag nog met Congressus, software voor jouw vereniging.

Maak geheel vrijblijvend je eigen Congressus omgeving aan en ontdek hoe je eenvoudig je vereniging kan beheren.

Probeer nu
Avtar
Of bel met Sam (sales) voor meer informatie of om een persoonlijke demo in te plannen. We zijn vandaag bereikbaar tot 17:00 uur. Support? Bel 050-2110016
050 211 2345

Maak een afspraak

Sam praat je graag bij over de mogelijkheden van Congressus.

Maak een afspraak
Tips & inspiratie

Wat we nog meer schreven

Case Nieuws Tips
image

Wat betekent het stoppen van Studystore?

Het stoppen van studieboekensite Studystore kwam voor veel studieverenigingen als een verrassing. Ho

Lees verder
Inspiratie Tips
image

Wat doet die badeend op ons bureau?

Waarom wij een rubber duck op onze bureaus hebben staan? En waarom dat voor verenigingen misschien o

Lees verder
Congressus Shape

Vragen en support

050 211 0016 hallo@congressus.nl

We zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9:00 tot 17:00.

  • Veelgestelde vragen
  • Kennisbank
  • Tips & inspiratie
  • Contact

Onze oplossing

  • Ledenadministratie
  • Financiële administratie
  • Ledenwebsite
  • Communicatie
  • Video tour
  • Tarieven

Meer Congressus

  • Over ons
  • Ervaringen
  • Vacatures
  • API
  • Secretariaat Verenigingen

Makkelijk,
meer vereniging

© 2011-2020 Congressus

  • Privacy
  • Cookies
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
Manage Cookie Consent
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over het gebruik van deze site op te slaan. Als je geen toestemming geeft om deze cookies te plaatsen dan kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functionele cookies Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Voorkeuren
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}