Functies
Ledenadministratie

Alle leden, overzichtelijk, online op één plek

Communicatie

Krachtige communicatie voor en door leden

Website

Een eigen responsive website, makkelijk in beheer

Financiële administratie

Beheer de financiën veilig en slim

Congressus App
Integraties & uitbreidingen
Meer met modules
Beveiliging
Alle functies
Tarieven
Voor wie
Beroeps- & Brancheverenigingen
Studentenverenigingen
Studieverenigingen
Autoclubs
Overig
Ondersteuning
Consultancy

Haal het maximale uit Congressus

Webinars & training

Interactieve online sessies

Onboarding

Hulp bij implementatie

Kennisbank

Tips & tricks

Support
Veelgestelde vragen
Tips & inspiratie
Contact
InloggenProbeer nu
Blog

6 tips voor een superstart van je bestuursjaar bij de vereniging

Auteur
Marthijs
datum
23/7/2019
onderwerp
Tips
inhoud
Heading

Ready, set, change! Voor verenigingen komt er weer een geweldige en erg belangrijke periode aan: de bestuurswissel. Handige tips & tricks voor als je vereniging van bestuur wisselt.

Veel besturen geven in februari of rond de zomer het stokje definitief over aan een nieuw bestuur, door komt veel bij kijken: het schrijven van een beleidsplan, het vormen van commissies, enzovoort. Als geen ander weten wij hoeveel ballen het (aspirant) bestuur hoog moeten houden, dus we helpen jullie graag op weg met een aantal tips & tricks bij een bestuurswissel!

TIP 1 - KVK en financiele administratie

Kamer van Koophandel
Een inschrijving of wijziging van het bestuur moet worden doorgegeven aan de Kamer van Koophandel. Deze handeling staat los van Congressus, maar wordt regelmatig vergeten of te laat doorgevoerd, waardoor het verenigingsjaar vertraging op kan lopen. En dat terwijl het simpel en snel kan: vul het online formulier in, en de KvK kan de inschrijving of wijziging binnen enkele werkdagen verwerken. Hoe dit precies in z’n werk gaat lees je op deze pagina van de KvK website.

Financiële bevoegdheden
Ook op financieel vlak dienen er veranderingen te worden doorgevoerd om de nieuwe bestuurder(s) deze bevoegdheden toe te kunnen kennen. Voorkom onduidelijkheden of moeilijkheden door je tijdig te laten informeren bij je bank over de vervolgstappen voor jouw vereniging. Als voorbeeld: hier legt de ING duidelijk uit wat haar klanten moeten doen voor een zodanige wijziging.

TIP 2 - Congressus gebruikers wijzigen

Ontneem het oude bestuur en commissieleden (indien alle taken zijn afgerond) toegang tot Congressus Manager. Het klinkt logisch, maar wordt vaak vergeten waardoor oud-gebruikers toegang blijven houden tot vertrouwelijke verenigingsgegevens in de Manager omgeving.

Gebruikers toevoegen
Huidige gebruikers met volledige toegang in Congressus Manager (Super Admin) kunnen een nieuwe gebruikersgroep aanmaken, waarvoor ze de individuele gebruikers uit de groep een uitnodiging kunnen sturen.

Een extra tip, gebruik GEEN functiespecifiek-mailadres, maar een persoonlijk e-mailadres. Dan hoef je bij de overdracht geen account over te dragen of wachtwoord te wijzigen en weet je precies wie er toegang heeft (gehad) tot welke onderdelen.

Onderscheid in rechten
Nieuwe of ‘oude’ gebruikers kunnen ook toegang krijgen tot een beperkt aantal onderdelen van Congressus. Per gebruikersgroep kun je rechten instellen, waardoor je zorgt dat een oud-bestuur of commissie alleen toegang heeft tot de voor hen bestemde data.

Tip: wil je later in het jaar dat commissieleden ook toegang hebben tot specifieke onderdelen in de Manager? Geen probleem; geef de activiteitencommissie toegang tot module Evenementen, websitecommissie toegang tot Websitebeheer, en kascommissie toegang tot het onderdeel financiën.

TIP 3 - Privacybeleid (AVG)

Congressus heeft het mogelijk gemaakt om een privacybeleid toe te voegen aan je website. In het privacybeleid kun je onder andere laten opnemen met welke doeleinden je de persoonsgegevens verwerkt én hoe je met de persoonsgegevens omgaat. Heeft jouw vereniging nog geen privacybeleid toegevoegd? Dit kun je doen onder Instellingen > Privacy. Laat je informeren door een privacyjurist over de inhoud van jullie privacybeleid!

Tip: hier lees je een eerder blog van ons waarin we uitleggen wat de AVG betekent voor jouw vereniging.

TIP 4 - Wijzig de lidstatussen

In Congressus staan standaard de lidstatussen Aspirant, Lid, Lid-af en Reünist. Grote kans dat jouw vereniging hier nu ook mee werkt, of lidstatussen heeft toegevoegd, gewijzigd en/of verwijderd. Ga na welke lidstatussen je wilt gaan aanhouden in het aankomende verenigingsjaar. Is de huidige indeling logisch en efficiënt op basis van het (toekomstige) ledenbestand?

Tip: lidstatussen die we ook vaak tegenkomen zijn Donateur, Erelid, Vrijwilliger en Proeflid.

TIP 5 - Zorg dat je leden Online lid worden

Met de module Online lid worden zorg je ervoor dat nieuwe leden zich kunnen inschrijven via de website. Door alle gewenste velden op te nemen in het formulier, worden de lidgegevens direct ingeschoten in je ledenadministratie. Als je dit proces van tevoren goed inricht, scheelt je dat achteraf enorm veel werk! Let hierbij op de volgende punten:

Lidstatus
Onder welke status wil je de nieuwe leden in je ledenadministratie? Worden ze direct Lid of wil je ze eerst opnemen als Aspirant om ze na een bestuurscheck definitief op te nemen? Je kunt ook meerdere lidstatussen beschikbaar stellen, bijvoorbeeld Lid en Donateur.

Velden en instellingen
Welke informatie wil je van je leden ontvangen? Onder Instellingen > Lidstatussen kun je per lidstatus de veldinstellingen inzien en wijzigen. Zet de velden die je niet nodig hebt op verborgen, en maak de velden die je beslist nodig hebt verplicht. Zonder rekeningnummer wordt het namelijk erg lastig om contributie te innen

Nog een extra tip: wil je extra velden toevoegen aan je ledenadministratie (en je inschrijfformulier)? Studierichting, speelniveau of contactpersoon voor noodsituaties? Laat ons weten welke informatie je van je leden wilt ontvangen, dan voegen wij velden voor je toe.

Algemene voorwaarden
Je kunt (lidstatus-specifieke) algemene voorwaarden uploaden, waarmee men akkoord dient te gaan bij het online lid worden. Deze voorwaarden zijn ook beschikbaar voor het lid in zijn/haar profiel op de website.

Let op: er is onderscheid tussen algemene voorwaarden en de voorwaarden voor het gebruikt van online diensten! De voorwaarden voor het gebruik van online diensten dien je mee akkoord te gaan wanneer je je profiel activeert. In Congressus Manager worden generieke voorwaarden toegevoegd, maar deze kun je naar wens aanpassen onder Instellingen > Voorwaarden online diensten.

SEPA machtiging
Om een automatische incasso uit te kunnen voeren bij je leden, heb je van ieder van hen een SEPA machtiging nodig. In Congressus is het mogelijk om middels een vinkje bij inschrijving akkoord te gaan met de SEPA voorwaarden. Officieel gezien is dit niet rechtsgeldig en moeten leden ook een “natte handtekening” zetten. Dit is het risico van de vereniging zelf.

TIP 6 - Laat je leden hun account activeren

Na inschrijving wil je je leden natuurlijk zo snel mogelijk betrekken bij alles wat je vereniging te bieden heeft. De eerst stap is door ze hun account te laten activeren. Wijs je leden er ook op dat ze dan zelf wijzigingen kunnen aanbrengen in hun gegevens en voorkeuren in hun profiel. Zo zorg je ervoor dat gegevens up-to-date blijven! Voeg een activatielink-tag toe aan de bevestigingsmail van het online lid worden formulier, zodat leden na inschrijving direct door kunnen naar de profielactivatie.

Een extra tip: maak een filter aan voor leden die hun account nog niet geactiveerd hebben. Zo kun je deze leden (opnieuw) benaderen om ze erop te wijzen dat ze hun account kunnen activeren.

Nog meer tips?

Bestuurswissel en nog meer tips voor ons? Laat het ons weten via de chat! Dan kunnen we elkaar op weg helpen naar nóg minder moeite, meer vereniging!

Heb je nog vragen over dit onderwerp?
Neem contact op met
Marthijs
marthijs@congressus.nl

Wacht niet langer!

Maak geheel vrijblijvend je eigen Congressus omgeving aan en ontdek hoe je eenvoudig je vereniging kan beheren. Of plan een afspraak.

Probeer nu
Plan een afspraak
Product
LedenadministratieWebsiteCommunicatieFinanciële administratieCongressus appTarievenAPI
voor wie
Beroeps- en BrancheverenigingenStudentenverenigingenStudieverenigingenAutoclubs
Over ons
Over onsPartnersVacaturesHet team
support
KennisbankConsultancyTips en inspiratieWebinars & trainingOnboardingSupport
Vragen en support
Support
050 211 0016
support@congressus.nl
Sales
050 211 2345
sales@congressus.nl
Wij zijn maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9:00 tot 17:00
2011 - 2024 Congressus
Privacy
Cookies
Cookie voorkeuren
Algemene voorwaarden
Disclaimer
Door op "accepteren" te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van cookies op jouw apparaat ter bevordering van de navigatie, het analyseren van gegevens en het ondersteunen van onze marketingactiviteiten. Lees onze privacy verklaring voor meer informatie.
AccepterenWijzig voorkeuren
Cookie voorkeuren
Functionele cookies
Vereist
Marketing cookies
Persoonlijke cookies
Analytische cookies
Alle cookies afwijzenAlle cookies accepterenVoorkeuren opslaan